Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

De aanleg van Busbaan 490: 2 jaar onderweg

project
19-jul.-2024

Ruim 2 jaar geleden is het alweer, dat Van Wijk opdracht kreeg van gemeente Almere voor de realisatie van een groots project: De aanleg van een vrije busbaan tussen station Almere Poort en de Hollandse Brug, bestemd voor openbaar streekvervoer langs de Flevolijn. Een verhoogde ligging over de gehele lengte van het traject (1km), 3 viaducten voor ongelijkvloerse kruising van gemeentelijke infrastructuur en een fietspad parallel aan de busbaan geven op zich al voldoende technische uitdaging. Maar combineer dit met de risico’s van een ligging tegen het talud van het spoor, het kruisen van bovengrondse hoogspanningsleidingen én diverse stakeholders met belangen bij de uitvoering, dán krijg je het project Realisatie Busbaan 490!

Almere 1

Een goede start met de juiste partners

Na de werkvoorbereidingsfase konden we in september 2022 écht aan de gang met het grondwerk en de aanleg van drainage en riolering. Maar een project van dit formaat, dat doe je natuurlijk niet in je eentje. Voor de bemaling konden we rekenen op ons zusterbedrijf Schijf. De gewapende grondconstructie, die met 9 lagen het fundament vormt voor onze wegconstructie, is gerealiseerd in samenwerking met Voets Gewapende Grondconstructies. Met de aanleg van een tijdelijke bypass kon het bestaande busverkeer haar reguliere route blijven rijden; een groot voordeel ten opzichte van het alternatief, een lange omleiding over de A6. Onze zusterbedrijven De Rooij Wegenbouw en DEGA Infra hebben hierbij de asfaltconstructie en belijning uitgevoerd.

Een sterke fundering om verder te bouwen

Met deze werkzaamheden buiten hebben we in het 1e jaar een goede basis gelegd voor de rest van het project. Deze tijd heeft het team van Van Wijk Beton- en Waterbouw ook benut voor de voorbereiding van de 3 te realiseren kunstwerken. In jaar 2 lag de focus vooral op het realiseren van de wegconstructie zelf en natuurlijk de viaducten. Hier komt het vakmanschap van onze mensen volledig tot haar recht bij het aanbrengen van in het werk gestorte funderingen en het plaatsen van grote prefab dekken. Het geheel wordt afgemaakt met stalen leuningen, kunststof randelementen en geleiderails.

Inmiddels is de omvang van het werk goed zichtbaar geworden! De wegconstructie tussen Poortdreef, Olympialaan en station Almere Poort is gereed, inclusief asfaltonder- en tussenlaag tot aan het kunstwerk bij het station. Voor 2 van de 3 kunstwerken (KW) is de betonconstructie technisch gereed; KW Olympialaan en KW Almere Poort. KW Almere Poort gaat over de onderdoorgang onder het station heen, richting het Zomerspelenplein. Extra uitdagend door de samenloop met reizigers van en naar het treinstation dus een extra uitdaging met zich mee. En met de studenten van MBO College Poort, pal naast het station, zijn dit er nogal wat. Beide kunstwerken worden nog afgebouwd en in een later stadium brengen we de asfaltdeklaag nog aan, maar het geheel geeft al een mooi beeld van de nieuwe situatie!

Almere 2

En nu doorpakken: het derde en laatste kunstwerk

Binnenkort starten we met de realisatie van het 3e kunstwerk, een viaduct over de Poortdreef heen. Hoewel dit het laatste kunstwerk in dit project is, is het einde nog niet in zicht. Dit kunstwerk brengt namelijk nogal wat uitdagingen met zich mee door de aanwezigheid van hoogspanningskabels, die precies over ons werkgebied heen lopen. Om te voorkomen dat de kabels geraakt worden, met alle gevolgen van dien, zijn we gebonden aan een hoogtebeperking van 16,5m boven NAP. Met het maaiveld op -2,18m onder NAP hebben we iets speling, maar niet veel. Daarom is er gekozen om de liggers met 2 telescoopkranen op te pakken en te verplaatsen in plaats van één. Een beheerste werkwijze die extra uitdaging geeft, maar waardoor we wel minder hoogte nodig hebben.

Op dit moment, half juli, zijn we bezig met het realiseren van de landhoofden en het plaatsen van de tussensteunpunten. Deze werkzaamheden hebben weinig tot geen impact op de omgeving. Om voldoende veilige werkruimte te creëren hebben we een aantal rijbanen gedeeltelijk afgezet, maar het verkeer kan verder gewoon doorgang vinden. Bij het plaatsen van de liggers sluiten we de Poortdreef wel tijdelijk af. Dit is nodig om de veiligheid van onze medewerkers en verkeersdeelnemers te kunnen garanderen. De afsluiting vindt naar verwachting plaats week 42 of 43 (half oktober) en duurt 3 tot 4 dagen. Deze uitvoeringsperiode is bewust gekozen omdat er dan geen grote evenementen gepland staan. De definitieve data voor afsluiting worden na de bouwvak gedeeld. Tijdens de afsluiting kan het verkeer gebruikmaken van een korte omleiding (2 min. extra) via de Elementendreef en Olympialaan

Almere 4
pijltje-klein-roze-downCreated with Sketch.